tisdag 13 oktober 2009

Varför jag kritiserar media!

Folk undrar varför jag kritiserar media i min blogg, jag har faktiskt ett enkelt svar! På grund av personer som den nedan, som med den kommentaren personen har lämnat bevisar att han/hon inte har något eget kunnande utan endast super in allt som media villigt presenterar för dom. Till råga på allt på ett sätt som är så lättvindigt att de inte ens själva orkar lyssna eller se ordentligt utan endast tar in knapphändigt information.

Undrar ni vad jag bygger min kommentar på! Jo det ska jag förklara! Nedan ser ni citatet som Anonym lämnade, vilket redan där påvisar styrkan hos personen att våga stå för sina kommentarer.

Citat

"Såg programmet på TV3. Du kan stå där och bortförklara och kasta skit på media. Det är fortfarande du som står där med beställd motorcykel för 80 lök när du har krediter för en bra jävla massa pengar."

Personen säger sig ha tittat på programmet, ändå så är den sakliga information som läggs in felaktig. För det första så nämndes aldrig priset 80,000:- i TV. Utan 90,000:-. För det andra så köptes motorcykeln för 70,000:-. Här har man alltså inte ens tagit in rätt information i från programmet och ändå lyckats bilda sig en uppfattning!

En annan sak är kommentaren om att jag skulle haft krediter för en "bra jävla massa pengar".

När lyxfällan var hos oss så var vårt totala kreditsaldo undantaget bostadslån ca 82.000:- dessa pengar var ett lån till bygget av poolen som fram tills dess hade kostat ca 140.000:- vilket alltså betyder att jag utan lån hade betalt nästan 60.000:- till poolen. där erkänner jag villigt att min ursprungsbudget som var på 60.000:- var helt uppåt väggarna, en glädjekalkyl helt enkelt. Men vad man missar är ändå att mitt mål var att lösa poolen utan lån eftersom jag från början hade sparat ihop dessa 60.000:-

Återigen har personen byggt sin uppfattning på typen av program istället för att verkligen ta in den informationen som fanns i programmet och se kritiskt på det.

Sen är det ju en annan aspekt i sammanhanget, om du som person har råd att ha ett lån på 70.000:- och köper en motorcykel för att köra 1 år. Om det lånet plus försäkring, plus värdeminskning kostar dig 10.000:- på ett år. Har du då verkligen gjort en dålig affär om du säljer den för 90.000:- efter 1 år. Som jag ser det så har jag gått 10.000:- plus som jag inte skulle haft annars.

Sen hoppas jag att du anonym inte tar detta personligt att jag använde just din kommentar som ursprung i mitt inlägg, om du visste hur många sådana omogna och outbildade kommentarer som jag fått genom åren. trots allt så tyder ju ditt inlägg och din text på att du är ganska ung och omogen, jag tänker då främst på användandet av lök som benämning för pengar och att du använder ordet jävla till råga på allt med fel ordföljd i "bra jävla".

Jag hoppas att du och dina likar får chansen att växa upp och inse att allt som media säger inte stämmer, ett annat alternativ är ju att flytta till någon regim där ni kulle vara mönstermedborgare som sväljer allt som staten ger er i press och TV.

17 kommentarer:

Durken sa...

Släpp det där nu, det är bara du som själv drabbas. Ältande förändrar inte det som varit, inte ens din egen upplevelse av det som varit.

Nu har du lärt dig något. Bra så. Gå vidare i livet.
Annars är det någon som har dig kidnappad. Det är inte värt det.

Det är lite "att slåss mot väderkvarnar".

Anonym sa...

13.57 in i programmet...
Mattias: Som kostade
Du: 80 000...

Det kanske är du som ska hålla koll på vad du har sagt och inte sagt. TV-bilderna ljuger inte. Det du sagt, har du sagt, så enkelt är det.

Lyxnisse sa...

Durken,

jag vet inte om du har orkat läsa allt, men sedan en ganska lång tid så har jag inte kommenterat speciellt mycket om mig själv egentligen utan främst kring annat.

Lyxnisse sa...

Ja du anonym,

Det stämmer säkert som du säger att jag 13.57 in i programmet säger 80,000. Ungefär som jag senare i programmet säger något till den personen som undersökte vårt hus, problemet var att det jag sa inte var det som sades då utan något som klipptes in! Jag vet inte om du vet att ljud och bild kan redigeras var för sig.

Om du vill veta varför jag svarade 80 så var det för att de frågade vad jag trodde den var värd. Sen att den visade sig vara värd mer var ju bra.

Även i köket när Charlie säger att han sålde hojen, (vilket dom nu inte gjorde, den stod hos grannen) så säger Charli att han fick 90.000:- i verkligheten så sa han 85.000:- till mig men eftersom jag sa en kommentar om att fick du inte minst 90.000:- så blir jag sur så la de in i efterhand ett annat svar från Charlie.

Så min vän går det till i den värld som du så troget vill tro på. Men skillnaden är att jag inte förväntar mig att du ska tro på mig för du har ju sett allt.

Anonym sa...

1. Om man har en ansträngd ekonomi ska man inte köpa motorcykel eller bygga pool, så helt klart hade du behov av privatekonomisk rådgivning.
2. Ja, media (i synnerhet privata TV-kanaler) är inga sanningssägare. De erbjuder underhållning och är vinstdrivande så den som förväntar sig att allt som sägs eller sker i media är 100% rätt är naiv.
3. Att folk överhuvudtaget väljer att ställa upp på den här typen av förnedrings-TV övergår mitt förstånd. Är 15 minutes of fame verkligen värt det??

Lyxnisse sa...

Hej,

1. Helt rätt, och tyvärr så låter det bara som bortförklaring. Men vi hade inte någon speciell ansträngd ekonomi. Vi hade mer än 10 tusen kvar efter att allt var betalt inklusive mat etc. varje månad! Det anser jag är helt okay för en barn familj.
2. Tack, och ja jag har lärt mig den läxan!
3. Nej det var inte värt det, och nej jag förstår det inte heller. Jag har tidigare i min blogg förklarat hur programmet såldes in till oss och det var under helt andra förspeglingar än vad det blev. Plus att vi var säsong 1, det fanns inget program innan att se så man förstod vad det var!

4. Jag förnekar dock inte att jag var köpglad, vilket jag även är idag även om jag tänker efter mer än 1 gång numera! Och det är nog helt klart tack vare programmet! Så inget ont som inte har något gott med sig!

Rikard söderling sa...

Det verkar som ni är överens om att det är konstigt att folk ställer upp på förnedrings-TV. Men är det inte ännu konstigare att någon eller några tycker att det är ok att förnedra människor på tv, på bästa sändnings tid? dvs förnedra någon som redan mår dåligt av sin situation. Detta enbart för egen vinning. För hur många av deltagarna blir hjälpta på riktigt? Och mer obegripligt är det att tittarna inte reagerar och stänger av tv-n?. Istället rycks dem med och börjar tycka illa om någon som dom aldrig har träffat. Och det är enbart baserat på vad som presenterats för dom, av en tv kanal som försörjer sig på att få programledarna att verka bättre, och dom medverkande sämre en dom verkligen är.

Sara sa...

Hej! Många har koll på att allt man läser, ser och hör i media inte är sanning - det fick jag lära mig redan i skolan. Och jag kan verkligen tänka mig att lyxfällan överdriver just för att göra "bra" tv - sen finns det tyvärr folk som inte verkar ha ngt eget liv som sitter och tror på allt som visas i media och sen ska det klagas över hur dumma alla andra är. Men vet du vad? Det är deras bekymmer och deras problem - låt de sitta där! Jag anser att dessa personer har noll balans i livet och är förmodligen rätt så olyckliga eftersom de måste klanka ner på alla andras liv istället för att ta itu med sitt eget. Så strunta i vad som skrivs och vad som är sanning och inte - se det positiva i ditt och din familjs liv istället. Se det positiva med att ni faktiskt fick hjälp med ekonomin när Lyxfällan kom till er - sen att de framställer det tio gånger värre det får man svälja och skita ur sig helt enkelt. Jag förstår er situation innan lyxfällan. Den ser ut som vår ungefär: man vet vad och hur man borde göra; som matsedlar, veckohandling, sparande osv. Men av nån anledning så behöver man en spark i arslet för att ta itu med allt detta - tänk på hur många människor som ni har hjälpt genom att vara med i programmet! Många får sig faktiskt en tankeställare - medan andra som sagt bara klankar ner på de som är med: "de får skylla sig själva" osv - men så behöver det ju inte vara alla gånger. Alla kan vi göra misstaget att ta en kredit för mkt och sen sitter man där i skiten. SÅ lägg all din negativa energi åt sidan och gör om den till positiv energi och lägg den energin på din familj och vänner istället för att gå omkring och va irriterad över samhällets media upplägg - livet kommer kännas mycket lättare. Tro mig! All kärlek och lycka till er! (sen är det ju självklart bra att ngn har visat hur fel saker kan framställas på tv osv!)Kram Sara
Kram Sara

Unknown sa...

Hej Nicklas!
Jag heter Karin Freijd och läser just nu sista året på informations-programmet på Karlstad universitet.
Nu under hösten ska jag börja skriva på min C-uppsats.

Jag har valt att forska om vilka effekter man få som deltagare i tv-pogram som t.ex. Lyxfällan (där jag förstått du har varit med) och vad är det som gör att vi som tv-tittare sätter och ser på andras vardagsproplem varje vecka.

Jag tänkte höra om du skulle kunna tänka dig att ställa upp på en intervju längre fram ihöst? Det skulle isf röra sig om frågor om varför du valde att ställa upp etc.

Självklart skulle du kunna vara helt anonym i uppsatsen.

Mvh
Karin

Lyxnisse sa...

Hej Rikard,

Både du och jag vet ju att man tyvärr som de flesta människorna vill vara lite naiv eftersom det är lättare att tro på folk då. Att då bli in försåld på att man ska vara med i ett program är ganska lätt tyvärr. Tyvärr så är det ju först när man verkligen sett hur lite sanning det kan finnas i programmen som man fattar vad det handlar om!

Lyxnisse sa...

Hej Linda,

Det låter jätteintressant! Om jag skulle ställa upp, skulle det då finnas möjlighet att presentera din uppsats här på bloggen?

Slagge sa...

Men det är klart, om det är del av din identitet så är det väl bara att försöka behålla minnet av framträdandet så länge som möjligt.

Du har väl lagt upp en länk, på framträdande plats, så att alla kan se din medverkan?

Om du inte syns, så finns du inte.

Lyxnisse sa...

Hej Slagge,

Jag skulle verkligen inte vilja säga att det är en del av min identitet att jag har vart med i lyxfällan. Min vardag och största delen av min fritid bedriver jag utan att ens tänka på lyxfällan.

Men vi människor blir och formas till den vi är genom vad vi upplever och går igenom! Givetvis har deltagandet påverkat mig i början negativt och nu positivt. Det har förändrat mitt beteende genom att jag inte är lika naiv längre. Så visst kan man säga att det är en identitet. Men att jag finns här på bloggen och skriver har inget med det att göra. Jag har alltid gillat att debattera och diskutera intressanta saker. Det skulle lika gärna kunna vara politik vilket det säkert hade vart om jag hade vart med i ett parti eller i ett program på tv som hade handlat om det.

Jag skulle vara precis samma person om jag stängde ner bloggen, och det är knappast så att den här bloggen ger mig så mycket uppmärksamhet så att det är något att sträva efter för att bli känd.
Då hade det vart bättre att acceptera inspelningen av uppföljningen på lyxfällan, hur har det gått? Eller att jag i början gått med på att tidningarna fick citera min blogg, vilket jag inte gjorde.

Om det var kändisskap jag var ute efter så hade jag kunnat använda min tid bättre med att lyckas än att skriva i den här bloggen!

Anonym sa...

1. som du säger till anonym, inte hade ansträngd ekonomi..vad fan gjorde du då med i lyxfällan? för att flasha på tv bara heller? Om inte ni anmälde er var det någon annan i er bekantskapskrets som tyckte er ekonomi var dålig.och var det ni själva som anmälde er, ja då vet ni själva ni har klantat till det. Så jag förstår inte ingen tvingade er att vara med i lyxfällan?

/Henke

glegolo sa...

Hejsan.. har med intresse läst vad du skriver i din blogg (en del av det)

Du är fortfarande i den vill-farelsen att du är oskyldig till det som hänt din familj, och hur den hamnade i eländet. Det var DU som skapade det.

M/C, du förnekar det som anonym säger. Tittade själv på programmet, du bejakade 80.000:- när Mathias nämnde summan. Så lägg ner det snacket.

Det spelar ingen roll, vilken syn på dig själv som du har. Du är vad du är. Du är en grym över-konsumerare, och dt var nog en himla tur att Lyxfällan "slog till " och stoppade dina shopping-turer.

ha ett hem fullt av TV-apparater, En cykel för 32.000:-. Huset tecknat upp till skorstenen med lån. Du tar hand om dig själv i varje läge, med pensionspar till dig själv endast. Ni kör MINUS varje månad i Er ekonomi....

Du är ju en ren katastrof ju, man skall helt enkelt inte sitta i ett hus om man inte ens kan skapa en budget för sitt hushåll.

Du är en lycklig man, din fru låter dig stanna och ni kan behålla hem och hus, och detta tack vare lyxfällan.

Sluta gnälla och väx upp i den verklighet som finns. Jag hoppas att du gjort det, trots att dina skriverier mer indikerar förnekelse fortfarande.

Kämpa på...

Gregor
+++++

Moni sa...

nämen, om du iinte haft problem varför var du då med i Lyxfällan? Om du nu gör bra affärer, som med mc:n?

Lyxnisse sa...

Hej Moni, läs min blogg från början så kommer du se varför vi sökte.