tisdag 9 oktober 2007

Snart börjar det igen!

Ja som rubriken låter, snart börjar nästa säsong av lyxfällan.

Jag fick en fråga i ett annat forum vad jag tyckte om det! Ja vad ska jag tycka! Jag tror att programmet har ändrat sig från hur det var i början! Jag inbillar mig att det finns mer sanning i dom programmen som sänds nu! Även om det säkerligen är långt ifrån vad det borde vara fortfarande!

Men jag tror exempelvis att det faktiskt säljs saker på riktigt numera! Främst eftersom dom som har sökt till den här säsongen omöjligt kan säga att dom inte förstod vad som skulle hända i programmet! Det är klart har dom läst min blogg så kanske dom tror att dom får behålla allt! =)

Jag hoppas att dom människorna som har sökt blir behandlade med den respekten dom borde ha! Dom har trots allt insett att dom har ett problem och sökt hjälp för det!

Det är inte alla som kan säga att dom gör det!

Jag hoppas att Charlie har blivit lite mer ödmjuk! Det är tur att Mattias är så mjuk som han är annars skulle det vara tufft värre att spela in!

Jag hoppas att dom som är med verkligen får hjälp!

Och jag hoppas att vi andra som är tittare säger ifrån att vi vill se verkligheten och inte något påhittat förvrängt förlöjligande av personer som redan är på botten!

Och det kommer till det jag ville säga! Jag vill inte med den här bloggen beklaga mig över att vi var med i TV, det var vårat beslut och vi fick ta konsekvensen av det! Nej jag vill få upp ögonen för att det vi tittar på och läser varje dag håller på att bli något infekterat något som blöder!

Vi ser det varje dag, i tv i tidningarna ja överallt. Slagsmål folk som dödar varandra etc. Varför jo för att vi har tappat respekten för varandra!

Det är okay att spotta på andra, man gör ju det på tv. Idol kastar formligen sten på människors förtroende! Om dom får göra det varför är det då inte okay att jag går till jobbet eller skolan och berättar för den där tjejen som jag har sett på fika rasten att hon faktiskt är riktigt äcklig! Eller att den där killen vid kaffe automaten borde fixa andedräkten etc.

Det handlar i mångt och mycket om vad vi vill lära våra barn! Och vilken respekt vi själva vill bli bemötta med! Vill vi att det ska vara okay att hånskratta åt andra för att dom är annorlunda eller inte lika lyckade som oss själva? Har vi inte några skelett i garderoben, en osäkerhet som vi försöker att dölja genom att fokusera på andras problem?


Tänk på det när ni sitter bredvid era barn och skrattar åt någon annan! Dom kommer göra likadant och förmodligen göra det ännu mer! Vart kommer det sluta sen?

Ska vi kanske inse faktum och bli så kalla att vi kanske bestämmer att när folk är 70 bast så gör vi oss av med dom! Det finns ju faktiskt statistik som säger att dom kostar samhället massor av pengar! Och om vi jobbar och dom kostar så är ju inte dom lika lyckade som oss? Eller?

Förstår ni vad jag menar! Förr hade vi respekt för att människor hade jobbat ett helt liv, barn och barnbarn tog hand om dom hjälpte till öppnade dörrar, handlade etc.

Vad händer idag? Jo dom vågar knappt gå ut för rädslan att bli nedslagen!

Givetvis kan inte det här skylas på Lyxfällan! Men vårat agerande och sätt att mer och mer vilja ha någon form av förnedring för att det ska vara intressant spär på allt det andra och skapar till sist en ond cirkel som jag tror leder till det jag nämnt ovan!

Nu är jag trött, dax att sova!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Du har fått mail

Anonym sa...

hej!
varför skriver du inget?

Anonym sa...

Titta på följande inlag på aftonbladets webbTV om fejk i TV-program.

http://www.aftonbladet.se/atv2/init.html?id=categories/Nyheter/0710/7201&category=nyheter&commercial=yes