måndag 27 augusti 2007

Anledningen till mitt missnöje!

Som sagt va så syntes jag på framsidan till Aftonbladet för några dagar sedan! Varför var då jag med! Ja inte för att klaga på att lyxfällan har förstört mitt liv som vissa verkar tro som inte ens har läst artikeln!

Vi sökte till lyxfällan och får ta den smällen! För oss var det ett uppvaknande, vi har vänt allt inte för det var så illa innan men nu är det riktigt bra!

Så varför var jag då med! Jo vårt program handlade som alla kan se om att skaffa fram ca 250,000 till problem som Meter's husexpert hade hittat på vårt hus! Något som också kan ses på tv samt även redovisningen på vad det skulle kosta! Det största problemet skulle vara att mögel sipprade in i vårt hus från vår krypgrund.

Eftersom jag är en grymt envis person och alltid tror att jag kan hitta bättre och billigare så ville jag ha in fler åsikter! Jag tog in två olika firmor efter programmet båda med samma resultat!

Ingen av dem hittade det massiva mögelangreppet som så starkt basunerades ut att vi hade!

Den här husexperten har förekommit i flera program av lyxfällan och har blivit inbjuden av Meter.

Givetvis så blev vi även tillsagda att vi kunde kolla andra hantverkare! Vi lever ju i ett fritt land! Men när programmet byggs upp på att man ska skaffa fram just den summan som han säger och att saker etc. säljs för att uppnå det målet och sedan visar det sig att det inte stämmer då blir man inte glad!

I vårt fall hade vi ju tur gällande försäljningen men tänk dig om det är någon som får sin nya motorcykel eller bil såld till ett underpris vilket det faktiskt har vart flera gånger! Om det sedan visar sig att han inte hade behövt dem pengarna så akut så kanske han hade fått ännu mer för bilen eller det som såldes i panik!

Jag har även fått reda på att det inte bara är hos mig som han haft otroligt mycket fel. Ett hus kunde man se hur han gav en prisbild på ca 1,3 miljoner och det slutade på 300.000.

Alla ni som har sett vårt program vet att vinjeten och all text på TV 3 hemsida handlade om att möglet sipprade in i huset! Efter inspelningen har vi haft 2 andra proffesionella firmor hos oss som enbart jobbar med mögel och av båda fått information att vi inte har någon utökad mögelpåväxt annat än vad som är normalt för en krypgrund!

Rekommendationen blev att vi inte ens behövde sanera utan endast införskaffa oss ett avluftnings aggregat i förebyggande syfte a 37,500 hos anticimex.

Vad man också kunde se på tv var att vår ventilation var i behov av att åtgärdas! Efter kontroll av firman som sponsrade detta via TV3 kom dem fram till att det inte fanns något fel att åtgärda! Tvärtom hade den rekommendationen som hade givits fullföljts så hade vi förstört vårt hus befintliga ventilation och uppvärmnings teknik! Något som hade kostat oss mycket pengar att åtgärda!

I mina ögon så är bara dessa två riktigt allvarliga missar för att vara gjorda av en som presenteras som husexpert och förekommer i flertalet andra program av lyxfällan!

Och ja jag har även vart i kontakt med hantverkaren i fråga! Som enbart menar att hans förslag var en rekommendation på hur man kan göra om man ville!

Jag har även vart i kontakt med Meter som säger sig inte kunna ansvara för vad en hantverkare säger i deras program.

Lite konstig inställning anser nog jag!

2 kommentarer:

pimp my drum sa...

Tråkigt behandlad ni har blivit. Jag har samma erfarenhet kring en hel del sk besktningsmän och experter. Många av dessa skaffade sig sin kunskap för 20 år sedan och har tyvärr inte uppdaterat sig. Jag arbetar själv med fukthantering i krypgrunder och vindar. Det är mer än en gång som man har fått mycket underliga kommentarer och annat som ibland kan vara rent bedrägligt och felaktigt. är du intresserad av tekniker för att
avfukta grunder skall du titta in på vår hemsida.
Hoppas att det löser sig. Patrik

Lyxnisse sa...

Hej Patrik,

Tack för din info! Just Er har jag faktiskt tänkt att jag skulle ta kontakt med! Såg en annons från er i Vi i Villa tror jag! Ni verkar prismässigt vara betydligt mer intressanta än till exempel antizimex! Rekommenderar du någon speciell person att prata med hos Er?

Mvh Niklas niklas@slarti.nu