lördag 25 augusti 2007

Medias makt i samhället!

Lördag morgon! Jag har baske mig drömt om bloggen i natt! Det är så mycket jag vill skriva av mig men så lite tid! Livet måste ju ändå gå vidare!

Jag har bestämt mig att jag kommer så seriöst som möjligt och utan att bryta tystnadsplikten kring programmet försöka att genom min blogg som jag precis har startat här få ut ett budskap! Först hade jag nog tänkt att beklaga mig mest men ändrade igår min bloggs namn till Jag och lyxfällan, vi och media! Först kallade jag den bara för jag och lyxfällan!

Man har ju läst om hur starkt bloggen kan vara för att få ut information! Så vill ni hjälpa till där! Kolla in regelbundet skriv kommentarer i bloggen just nu är den öppen för alla fast med kontroll av mig innan någon kommentar släpps iväg!

Om den hålls vid liv så kanske fler tänker efter kring det budskap jag vill få fram!

Så vad är då budskapet, Jag har som sagt va ändrat lite inriktning på vad jag vill få fram för budskap! Jag vill att folk ska börja förstå mer hur styrda vi är av media och hur vinklade deras information/budskap är till oss! Inom alla kategorier!

Vad folk inte verkar förstå är att media egentligen inte längre handlar om att föra fram budskap! Utan det handlar om pengar! En hög herre/kvinna som sitter på pengar kan sätta sig över någon annans liv för att tjäna ännu mer pengar! Och med hjälp av vinklade rubriker , vinklade reportage få folk att tro på vad som helst!

Jag är verkligen inte den som inte gillar att tjäna pengar men jag gör det inte på bekostnad av någon annan!

Till och med nyheterna är vinklade. Man blir rädd när man börjar inse vad det är vi matas med dagligen!

En av mina erfarenheter utav att ha skrivit på flera forum efter just programet lyxfällan är att jag har fått så många svar och kommentarer att vi får skylla oss själva som var med, och att vi är dumma FÖR jag SÅG på TV vad ni gjorde!

Jag undrar vem det är som är dum av oss två den som skrev eller jag som var med för att försöka förändra något! Ett program som spelas in under 7 dagar och sänds i 55 min 45 om man räknar bort all reklam som försöker få oss att handla mer eller ta fler krediter! Bara det är ju egentligen lite märkligt!

Personen som tror stenhårt på det dem ser reagerar inte över att forumet som sänder ut informationen samtidigt försöker få oss att ta ännu mer lån och köpa ännu mer saker! Bara det säger väl en hel del om vad allt handlar om!

I alla fall jag har ingen aning om detta kommer att hjälpa eller om jag kommer att orka fortsätta skriva, jag kan bara försöka lägga ner min tid på det och ni kan hjälpa mig sprida det!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det som i första hand styr kommersiell TV är möjligheten att få höga tittarsiffror. Höga tittarsiffror betyder högre reklamintäkter och i förlängningen spiller intäkter över på samarbetspartners.

Det handlar alltså om ren och skär buisness- inte om att göra bra TV i den bemärkelsen att man i första hand håller sig till sanningen. I sin iver att göra ”bra TV” dvs program som fångar tittarnas uppmärksamhet är man villig att gå snart sagt hur långt som helst.

Manipulerande och vinklande av materialet är en självklarhet- det gäller att göra en bra såpa. I konceptet ingår också att förnedra deltagarna genom att framställa dem som idioter och mindre vetande (speciellt förnedrande tyckte jag det var när en av deltagarna i Lyxfällan tvingades lämna ut namn och foto på ett papper som sedan lämnades över till ett par butiker för att han skulle förhindras att handla mer)

Charlie Söderberg har ju genom Lyxfällan blivit lite av en ekonomisk ”guru” eller ”frälsare”. Hans och Mathias Anderssons insatser överdrivs dock på ett märkligt sätt. Vad de herrarna gör är inte mer märkvärdigt än att vem som helst med lite pappersvana och sinne för siffror skulle kunna utföra exakt samma jobb.

Genom att TV 3 samarbetar med Balansekonomi är det ju tydligt vilket mål man har- att öka intäkterna hos Balansekonomi genom det nyväckta intresset för privatekonomi hos folk.

Balansekonomis ibland något cyniska syn på människors förhållningssätt till sin egen ekonomi väcker frågor- ”är man fattig får man i princip skylla sig själv…..de fattiga arbetar för pengar- de rika låter pengarna arbeta för dem…….” Här skulle jag kunna nämna fler märkliga argument, men nöjer mig med dessa.

Man gör reklam för Charlies seminarier á 200 kr där han i princip rapar upp samma saker som finns i hans bok (den som kan köpas billigare på adlibris) samt för Balansekonomis svindyra ”utbildningar” som kan liknas vid amerikanska väckelsemöten- man skall träffa ”rätt folk” och knyta kontakter i ”nätverk”- allt för att uppnå den optimala rikedomen och lyckan…..

Betänk att Balansekonomi är ett affärsdrivande företag- man har inget egenintresse i att hjälpa människor ur någon slags ”lyxfälla”- bara att rikta uppmärksamheten på sig själv och sina affärsintressen. Som en utmärkt hjälp att uppnå det målet ingår att manipulera inslagen i Lyxfällan

Anonym sa...

Charlie och Mathias är ju på ett sätt huvudpersonerna i programmet Lyxfällan och har rekryterats av TV3 och Balanseknomi för sina uppgifter i programmet.

Charlie har egna intressen i Balansekonomi och har på så sätt ett intresse av att allt fokuseras på honom och hans ev förmåga att lösa uppkomna ekonomiska problem hos deltagarna i Lyxfällan.Den första fråga man då ställer sig är: ”Blir vissa sökande till programmet ratade pga att man redan från början ser att de ekonomiska problemen är för stora för att radarparet Charlie/Mathias skall kunna fixa det?”

I de program som hittills visats har det ju egentligen inte handlat om i första hand brist på pengar utan snarare på överkonsumtion och brist på kontroll av den personliga ekonomiska situationen- rätt lätt att fixa med andra ord…..En annan fråga man kan ställa är:” Har man tvingats avbryta en planerad inspelning pga att man inte lyckats lösa problemen…..?”

Det finns alltså ett intresse från Balansekonomis sida att programmen vinklas så att Charlie och Mathias framstår som verkliga problemlösare och experter. Är dom det då? Vad man hittills sett har deras insatser inte varit mer exceptionella än att i princip vem som helst hade kunnat göra samma sak.

Likväl har deras insatser glorifierats- allt i akt och mening att fästa uppmärksamheten på Balansekonomi och deras affärsintressen.

För att få en uppfattning om ett företags seriositet- läs de inlägg som framstående företrädare för Balansekonomi skriver på sin Blogg. Med några få undantag är det rent svammel- ord staplade på ord, där uttryck som ”härlig stämning”, ”rätt folk” och ”positiva energier” är flitigt förekommande. Alltså rent flumm- dessutom i ett antal inlägg uselt stavat och skrivet på dålig svenska.

Det finns en variant på Lyxfällan i artikelform på Dina pengars websajt. Där coachar en annan av Balansekonomis ledande företrädare ett antal familjer som tappat kontrollen över sin ekonomi- alltså samma koncept som i Lyxfällan. En av familjerna fick av den kvinnliga coachen som hemläxa att undersöka möjligheten att förstärka familjens månadsbudget med 10.000 kr genom att ev köpa ett hyreshus…….

Man häpnar. Är det första man tänker på när man behöver extrapengar att bli hyresvärd med allt vad det innebär av ansvarstagande och ekonomiskt risktagande? Att dessutom föreslå något sådant till en familj som redan visat sin ekonomiska inkompetens genom att ha tappat kontrollen över den personliga ekonomin är häpnadsväckande………

det säger en del om affärsidén hos Balansekonomi. Man är besatt av tanken att skaffa passiva inkomster (tic tic tic….)kosta vad det kosta vill. Det är ju klienten som får stå risken medan Balansekonomi håvar in pengar på sina tvivelaktiga råd.

Lyxnisse sa...

Hej Erik,

Otroligt bra skrivet! Jag är stolt över att en så seriöst och välskriven kommentar lämnas på min blogg! Och jag kan inte annat än att hålla med dig till 100%