onsdag 29 augusti 2007

Naiv, idiotisk eller bara rent ut sagt dum i huvudet!

Hmm ja som titeln säger så börjar jag undra! Både om mig själv och om andra människor! Min flickvän säger jämt att när jag går in i något så gör jag det med 200% och ja jag kanske överdriver lite! Så vad menar jag, jo jag har dom senaste dagarna eller veckan snart suttit vid den här bloggen och med google som min högra hand och letat efter information om lyxfällan varenda ledig minut!

Jag har också försökt att registrera sidan på så många sökmotorer som möjligt och även så många bloggsidor som möjligt för att kunna synas och få ut budskapet.

Nå under min jakt på tittar siffror! (kul va?) så har jag säkert läst 100 andra bloggar och flera hundra inlägg i forum om just lyxfällan!

Kommentarer som att, såg ni vad dum i huvudet han var eller dom människorna borde inte få ha pengar etc. etc. till rena rama hat skrivelser allt från den panka mamman som är avundsjuk till den rika som inte kan förstå!

Men vad är det då dom kommenterar! Jo att Mattias i ett program köpte en väderstation, att Jenny inte hade sålt sin skog för att lösa problemen, att Lena skakade som en tjackpundare! Att jag inte lät Sanna få spara pengar till sin pension. Listan skulle kunna bli oändlig!

Men just dessa orsaker har jag hittat massor av inlägg om gällande för dessa fyra program!

Det betyder att människor har bildat sig en uppfattning baserat på vad Media har presenterat för dom!

Det hemska här är att samtliga av dessa fyra! Och jag kan och kommer räkna upp många fler lögner! Är just det lögner och vinklingar!

1. Mattias blev tillsagd att köpa väderstationen för att det skulle bli bättre TV.
2. Jennys skog var redan såld!
3. Lena blev tillsagd att överdriva sitt beteende! Visste ni för övrigt att Lena har vart elitidrottare i 20 år! Ganska imponerande det skulle jag nog tagit med om jag gjort TV! Fast det är klart det skulle kanske göra att man fick respekt för henne!
4. Jag kan och har aldrig kunnat starta ett pensionssparande åt någon annan! Och jag har heller aldrig stoppat henne tvärtom har jag försökt få henne att gå ner till banken för att göra detta! (nu är det dock gjort) Men vad syns på TV! Jo ett klipp som inte är komplett! En fråga som inte svaret tas med på!

Och så här fortsätter det! Vad folk också har reagerat på är hur vi kunde ställa upp! Ja jag kan ju inte svara för andra omgången men för den första omgången vilket vi var med i så berodde det helt enkelt på att vi visste inte vad vi gav oss in i! Den beskrivning som vi fick av programmet var inte det som visades! Och det är ju omöjligt att veta innan om man inte sett programmen!

Så nu ställer jag mig frågan är det verkligen jag eller vi som är så naiva, idiotiska och dumma i huvudet, eller är det alla ni som sväljer allt det som visas framför Er och som väljer att tro på det som faktiskt är dumma i huvudet!

Egentligen så är det ju media som faktiskt skrattar på bådas bekostnad! Dom skrattar för att vi är så dumma så vi ställer upp och dom skrattar för att så många gapar och sväljer allt som dom öser över oss!

Jag har för övrigt fått in ett vänligt men bestämt klagomål på min stavning! Tyvärr så kan jag inte göra så mycket åt det! Att jag är dum i huvudet vet ni ju redan efter programmet och tyvärr så har jag ytterligare en skada som är en mindre ordblindhet! För övrigt så är jag även färgblind så ni kan vara glada att jag ens lyckas få in någon info här! :-)

7 kommentarer:

Anonym sa...

Det är självklart varken du eller de andra som är idioter- tvärtom tycker jag att du verkar vara en smart kille... Tyvärr är det så att många svenskar inte har lärt sig att kritiskt granska vad massmedia kommer med- källkritik är A och O....man bör alltid ställa sig frågan: "VEM säger VAD och VARFÖR?"..

Anonym sa...

Känner igen mig i det du tänker. Har sedan mitt program spelades in och ännu mer efter att jag hört hur det klippts undrat om jag är naiv och korkad. Har kommit fram till att det jag gjort som var mest korkat och naivt var att vara med i ett kasst tv-program som kostade mig en massa pengar i onödiga utgifter efteråt. Dessutom har jag ett hus som man knappt vågar släppa in folk i med risk för att dö. Nej, illa var det och jag hoppas och ber att det inte är några som söker till nästa säsong om de inte är kamikaze-piloter in i svensk medias djupaste grop.
//Jenny, med hjärnan i behåll

Anonym sa...

HERREGUD har inte folk bättre för sig än klaga på stavningen? (haha..den personen borde läsa min blogg, där finns nog en del att anmärka)

DU SKRIVER BRA och helt begripligt!

Bra inblick på den mediala världen.
TACK

Miian

Anonym sa...

Stavningen är inte något stort problem. Däremot gör de ofta förekommande särskrivningarna och det förhållandet att du hela tiden gör fel på De och Dem att det blir mycket svårt att läsa vad du skriver. Det du vill berätta är mycket viktigt men det försvinner om du inte ens försöker att ta bort de (dem) värsta språkfelen.

Anonym sa...

När det gäller stavning så kan man ju lätt komma runt problem som dyslexi och annat. Jag fattar egentligen inte varför folk envisas med att gömma sig bakom den ursäkten.

Skriv texten i ett ordbehandlingsprogram först och använd rättstavningsfunktionen i det programmet.

Openoffice är ett gratis alternativ om ni inte har Microsoft Office eller annat.

Anonym sa...

Intressant att de(m) som har problem med din stavning inte vågar stå för sin kritik...kanske de är rädda att du ska kritisera dem? =) För mig är det helt okej att det inte står korrekt. Faktum är: dte splear ju itne så sotr rlol hru vi skirevr dte vi srkiver. Har man en någorlunda väl fungerande hjärna så fixar den det åt dig. ;)

Anonym sa...

Hallo...

Hakade upp mig lite på; ''4. Jag kan och har aldrig kunnat starta ett pensionssparande åt någon annan! Och jag har heller aldrig stoppat henne tvärtom har jag försökt få henne att gå ner till banken för att göra detta! (nu är det dock gjort) Men vad syns på TV! Jo ett klipp som inte är komplett! En fråga som inte svaret tas med på!
'' Där de faktiskt är BÅDAS anvar att hjälpa varandra med te.x penionssparande... Vill man något riktigt mycke (för de vill man väl, att hjälpa varanda) så GÖR man de! Allt går om man bara vill...

Slutsats; du var (antar jag) inte tillräckligt intresserad i det ämnet...

Övrigt; håller med om att media VILL förvränga, just för att göra BÄTTRE tittarsiffror, tråkigt, men det ÄR ju bättre TV på de viset!

keep up the good work!!