tisdag 28 augusti 2007

Livet närmast sig själv!

Ja lite konstig titel kanske men jag kunde inte låta bli att förundras hur man hela tiden bevisas att människan faktiskt är närmast sig själv!

Visst det är väl egentligen inget fel i det men om man är en offentlig person som sprider ett budskap! Ska man inte leva som man lär då! Vi har sett det förr! Politiker som ber oss strama åt våra plånböcker samtidigt som dem glatt spenderar den statliga kassan på egna prylar, bor dubbelt för att kunna dra milpengar ja man kan fortsätta i oändlighet!

En lite komisk sak som faktiskt hände gällande detta var att jag ganska tätt efter att vi vart med i programmet registrerade mig på balansekonomi eller pengakoll som det också heter! Det är ett forum där Charlie Söderberg är en starkt genomlysande person!

Vart tog Mattias vägen känns det lite som?

I alla fall vår vän Charlie basunerar ju starkt ut att vi ska spara pengar vi ska köpslå banker vi ska vara otrogna mot allt som går att vara otrogen mot så länge vi tjänar pengar! Eller tic som det så fint kallas!

Charlie har ju som bekant skrivit en bok som jag givetvis blev nyfiken på och som även såldes via detta forum! För om jag inte mins fel 259:- eller något liknande! Jag bestämde mig för att köpa den och se om min förvåning när jag hittade den på adlibris för 119:-

Givetvis så tänkte jag att Charlie blir ju glad om jag berättar detta för hans medlemmar dem kan ju spara pengar på det här över 50%. så jag la helt sonika ut en länk i forumet om detta.

Döm om min förvåning när hela inlägget var borta bara en kort stund efteråt! Efter att ha mailat och frågat varför men inte fått något svar så kan jag bara dra den slutsatsen att när det gäller Charlies pengar så ska vi inte spara!

En annan ganska fascinerade sak är att vår vän Charlie bara några dagar efter att Aftonbladet har basunerat ut att lyxfällan luras skriver i samma tidning som gäst krönikör!

Det säger ganska mycket om både Charlie och Media. för jag menar kom det någon förklaring från Meter eller någon annan inblandad från TV3? Och hur kom det sig att dagen efter så hade Aftonbladets nät del gömt reportaget medans dem andra reportagen fanns kvar från dagen innan?

Hmm man kan inte tänka sig att det finns gemensamma intressen i den så underbara mediala världen?

9 kommentarer:

Anonym sa...

Självklart är det den gemensamma nyttan och vinningen som styr över människans sätt att agera. Många oheliga allianser har ju uppstått just av den anledningen.

När möjligheten till personlig vinning finns, är den drivkraften alltid starkare än andra intressen. Det är tydligt att även AB har förstått att det kan finnas pengar att tjäna på att tona ner de negativa omdömena om Lyxfällan som program och i förlängningen även för Balansekonomi med dess galjonsfigur Charlie Söderberg.

Som jag tidigare påpekat har Charlie ett stort affärsintresse i Balansekonomi- hans och Balansekonomis rykte får på inget sätt fläckas ner med negativ reklam i massmedia- man vill behålla bilden av fixaren som oegennyttigt skyndar till undsättning när någon trasslat till det för sig ekonomiskt.

Tyvärr är den verkliga sanningen inte lika ljus- det hela handlar om att tjäna pengar på människors rädsla för att hamna i ”samma situation” som de man sett i Lyxfällan- dessutom att få dem att ”utbilda” sig genom Balansekonomis mycket dyra utbildningar.

Det ligger alltså ett mervärde i Lyxfällan som program- dels att fokusera på hanteringen av den egna privatekonomin, dels att som ett resultat av detta få folk att anlita Balansekonomis utbud av ”utbildningar”.

Man kan alltså säga att Lyxfällan inte bara är en TV-såpa utan även en affärsidé…… Det är inget fel i att folk får utbildning i att sköta sin ekonomi, men jag tycker att det ansvaret i första hand ligger på folk själva och på samhället. Man skall inte slå mynt av en sådan sak- det är att lura in folk i ännu en fälla….

Anonym sa...

Två nya blogginlägg på Balansekonomis hemsida, båda författade av Charlie himself har tillkommit.

Citat ur slutet av ett av inläggen: ”…… Kunskap har blivit vår snuttefilt som vi krampaktigt håller i ena handen genom livet. Tänk om människor i större utsträckning kunde fokusera på de frågor som egentligen hindrar dem: Vision, attityd, mål, påverkansgrupp osv.”

Vad betyder detta? Är det rent svammel eller ett uttalat förakt för den utbildning och kunskap som krävs för att ta ställning till de investeringar Balansekonomi föreslår på sina ”utbildningar” á drygt 17.000 kr? Döm själva………………..

Anki sa...

Erik, det är härligt att se att minst en människa i Sverige utom jag verkar ha fattat vad det hela rör sig om. Efter att inte kunnat komma ut på nätet under 1 dygn (konstigt dns error ngnstans) så ska jag fortsätta med min hemsida och sprid mitt budskap.

/Anki

Anonym sa...

Nytt blogginlägg

Charlie har idag kommit med ett nytt blogginlägg på Balansekonomis hemsida. Som vanligt är formuleringarna svepande och budskapet i inlägget otydligt. Jag tar mig friheten att citera inlägget och spalta upp det i mindre bitar för att genom att ställa följdfrågor försöka få lite struktur och se vad han egentligen menar.

”I dag är jag ledig och i Göteborg. Mest ser jag fram emot balansekonomis handledarutbildning som startar imorgon. Det blir fyra dagars fördjupning i att inte bara bygga sig själv ett rikare liv utan också att ge bort det till andra.
(Vad betyder rikare liv i sammanhanget? Hur kan man ge bort ett rikare liv till andra? Begreppet ”rikare liv” är bara flumm och har säkert olika innebörd för olika peroner)

"Jag tänker att ofta så hjälper man andra istället för att hjälpa sig själv, man gömmer sig bakom andras behov och försöker vara duktig genom att bidra på bekostnad av sitt eget välmående."

(Vad menar han? Mår Charlie dåligt av att agera fixare i Lyxfällan?)

"Jag är själv så trött på alla dessa hjälpare som inte själva lever som de lär... Jag skulle verkligen unna dem att se till att själva bli framgångsrika."

( Är dessa ”hjälpare” alltså inte framgångsrika själva??”- om inte vad är dom då?)

"Lika vanligt är det kanske att hjälpa sig själv istället för att hjälpa andra, man tror att framgång handlar om att roffa åt sig."

(Gör det inte det då?)

"Enligt balansekonomi synsätt så är det kraftfullaste sättet att arbeta att hjälpa sig själv och andra på en gång."

(Hur då och med vad då?)

"Att göra sin egen resa och samtidigt ta med sig människor längst vägen. En inte helt enkel uppgift, men samtidigt heller inte svårare än de två föregående modellerna."

(En resa vart då? Med vilka människor ?)

"Våga gå först, ta plats och lys med ditt ljus. På sätt inspirerar du andra att skina."

(Slutklämmen är verkligen en höjdare i kategorin flumm- vad menar han egentligen?)

Anki sa...

Har under min vandring i livet varit och titta på en del "sektmöten" som presenterat mlm företag. Där förekommer de begrepp som du presenterar,syftet där är ju att värva människor.

Det finns väl få saker som är så mycket substans i som just ekonomi och måste man ta till lull lull begrepp betyder det oftast att man inte kan förklara den egentliga innebörden.

Anonym sa...

Pyramidspel

Det är som du säger Anki- Balansekonomis affärsidé kan liknas vid ett slags pyramidspel. Som så mycket annat har man hämtat inspirationen från USA- affärsupplägget är alltså på intet sätt nytt även om man stöpt om det lite för att det skall passa svenska förhållanden.

Affärsidén går alltså ut på att värva folk till dyra ”utbildningar” vilka inte är annat än en slags mammonistisk hjärntvätt ”Kunde han bli rik, så kan du…..” det är förmodligen dessa grupper som man från Balansekonomis sida benämner ”påverkansgrupper”.

Grundutbildningen kostar drygt 17.000 kr- efter det är det meningen att du skall vara lagom hjärntvättad och redo för nästa steg i pyramiden- utbildning till handledare eller biträdande coach. Dessa utbildningar är ännu dyrare. Därefter finns ytterligare ett antal steg i ”utbildningen”

Man förstår affärsidén- människor som nått allt högre i hieriarkin skall locka med sig nya till de lägre nivåerna i utbildningen osv osv. Sedan skall man lockas att satsa sina surt förvärvade slantar i ”investeringsklubbar”- bland dem finns redan en fastighetsklubb som köpt sig ett semesterhus på Cypern.

Vill man ännu högre upp finns ”Bridge Investment Club”- ett investeringsföretag med dryg inträdesavgift (beroende på vilken nivå man vill komma in kan det handla om upp till 50.000 kr i engångsavgift. Därtill kommer årsavgift varje år) Ytterligare en företeelse som påminner om pyramidspel……Både Charlie Söderberg och Balansekonomis vd Lennart Göthe kommer med sina svepande formuleringar betr förträffligheten i dessa möjligheter att skaffa sig ”ett rikare liv”………”Jag har sett människor som skapat sig en förmögenhet på 2-3 milj på 10 veckor…..” ”med en avkastning på 350% på 24 månader……..”

Ingen förklarar emellertid på vilket sätt man skapat dessa fantastiska förmögenheter och avkastning. Inte heller gör man sig omaket att besavar mail från Pengaklubbens sida. Jag har själv skickat 2 mail utan att ha fått svar. Man kanske kör den klassiska varianten att tiga ihjäl obekväma frågor…..? Ansvarig för Balansekonomis hemsida är Olle Leckne- han har inte visat sig vara särskilt på alerten i något avseende- kanske därför man aldrig får svar.

Admin sa...

Nu tycker jag diskussionen börjar bli lite spännande här.

Det Erik och Anki säger om balansekonomi och pyramidspel är riktigt intressant. Jag känner inte till balansekonomi särskilt mycket, men älskar att titta på Lyxfällan (även om jag förstår att allt som inte visas är 100% sant).

Balansekonomi och Pengakoll är jag däremot mer skeptisk till.

Erik: Det du skriver om, med coach-kurser och flera steg med dyra utbildningar, vart hittar man den informationen på balansekonomis hemsida? Jag hittar bara info om grundutbildning och handledarkurs, inte flera steg.

PS, Lyxnisse: Kan du inte ändra inställningarna så man ser fler än ett inlägg åt gången på förstasidan? T ex senaste månadens inlägg.

Lyxnisse sa...

Hej finanskvinnan! Kul att du gillar min blogg och diskussionen här! Jag uppskattar verkligen att folk skriver det blir så mycket mer intressant och möjligheten till att väcka folk genom debatt är så mycket större om det som skrivs är välskrivet och kraftfullt! Något som jag verkligen tycker att Eriks inlägg är!

Gällande att visa flera inlägg så valde jag bort det för jag tyckte det blev rörigt eftersom jag oftast skriver ganska lång och även kommentarerna är ganska långa! Känns som det blir mycket rulla nedåt!

Men jag får testa medias makt här! Jag sätter ut en undersökning på hur folk tycker att bloggen visas bäst! :-)

Anonym sa...

Informationen om utbildningar inom Balansekonomi har jag skaffat mig själv genom att kontakta vd direkt....lite av research bara för att försöka tränga lite djupare in i företaget och bilda mig en uppfattning om vad det hele egentligen handlar om- kalla det gärna snokande.....*s*