söndag 26 augusti 2007

Bakgrund!

Så nu är det kanske dags att avslöja hur man kommer på att söka till ett program som lyxfällan!

Det var en helt vanlig kväll i slutet av månaden jag satt och betalade räkningar och slökollade lite på tv. Som vanligt så fick jag rena rama utbrottet när jag såg hur mycket pengar som bara rullade iväg på olika skit saker! Främst då abonnemangen etc. som man inte kan avsluta hur som helst! Vi hade då Viasat, boxer, Canal digital, mobiler etc. etc.

Av någon anledningen så blir jag alltid snål när räkningarna ska betalas. Och varje gång tänkte jag att nu jäklar ska vi avsluta allt skit! Men efter att ha avslutat excel arket och sett att vi som vanligt hade ca 10.000 kvar efter att alla räkningar var betalda, då tänkte man att hur många andra familjer har det! Och då hade vi faktiskt även sparat pengar till alla barn. Något som vi faktiskt gjort sen dem föddes. Vi sparade även ca 500:- till oss själva! Inte mycket men alltid något!

Och dem enda krediterna som vi faktiskt hade var 2st ikea kort med 10.000 i använd kredit vilket jag kan hålla med om att det är ganska mycket med tanke på räntan! Samt ett kreditkort från handelsbanken som krediten varierade på. Vi hade även ett Ge lån på ca 70.000 som vi tog för att bygga poolen. Jag tror att om man jämför det med andra familjer så är det nog egentligen ganska normalt!

I alla fall vårt främsta problem var nog egentligen inte att vi hade handlat för mycket på avbetalning, utan det var hur vi handlade upp pengarna som var kvar! Ca 8.000 gick till mat! Vi handlade bara för dagen och hade noll koll på vad som fanns i frysen! Och visst så kunde man se en trend att det blev mindre och mindre kvar varje månad!

Så jag sitter där framför tv.n och får höra en reklam vinjet! Något med att känner du att din ekonomi gått överstyr, sitter du i lyxfällan vill du få ekonomisk rådgivning!

En lampa tändes i mitt huvud! Nu idag just nu är det dags att lösa det här! Nu ska vi bli seriösa och ta ordentligt ansvar!

Ett mail komponeras och skickas till Meter film! På slutet började jag dock ångra mig och sände helt sonika iväg mailet utan att skriva mitt telefonnummer eller skriva våra efternamn! Skickade även iväg brevet från en okänd mail adress.

Man var ju nyfiken på om man kunde passa! Men samtidigt så klingade ju något i bakhuvudet! Gå ut i tv, det är stort! Så kom då dagen efter, kollade min mail och där låg ett mail från Meter! Dem ville komma i kontakt med oss, dem hade läst mitt mail och tyckte vi verkade passa perfekt!

Herre jösses vad har jag gjort! Nej helt plötsligt så beslutade jag mig för att vi struntar i det här!
Lunchen kom och just den dagen var Sanna ledig. När jag ringer hem för att kolla läget så säger hon helt plötsligt att det ringde någon från Meter film som sökte dig!

Hur i Helvete fick dem tag på numret tänkte jag!

Nu i efterhand så är det ju inte så svårt att förstå! Två personer som bor ihop i en liten stad och en med relativ hög inkomst! Inte så svårt att ta reda på om man är lite klurig!

Så jag struntade i att ringa upp! Men dagen efter så kom samtalet till mobilen! Hej det är meter film du har skickat in ett mail!

Hmm ja nja kanske det! - Jo vi vill så gärna träffa er! - Okay - Ja bara för att prata lite löst så får ni avgöra om ni tycker det verkar intressant! - Okay ja jag måste kolla med Sanna.

Kvällen kom och Sanna och jag diskuterade! Vad hade vi att förlora på ett möte inget alls!

Så dagen efter kom dem! Otroligt trevliga! Presenterade idèn som handlade om att genom att visa vår ekonomi till andra så skulle vi få råd och tips samt hjälp till en bra vardags ekonomi.

Eftersom jag alltid har tyckt att vår syn på att det är tabu att prata om pengar i Sverige är löjlig så passade ju faktiskt den här iden! Egentligen är det ju en kanon ide! Genom att visa hur dem kan förbättra vår ekonomi med bättre elavtal upprensning i elavtal etc. och en massa andra matnyttiga saker så kommer ju massor av människor att känna igen sig!

Då hjälper vi ju andra samtidigt som vi hjälper oss själva!

Så vi bestämde oss! Vi kör!

Efter den dagen så kommer inget att bli sig likt!

I ovan text så har jag vart 100% ärlig! Om ni minns vårt program så kan ni jämföra och själv dra en slutsats vad som är sant och vad som inte är sant!

15 kommentarer:

Anonym sa...

Vad hette "husexperten"?

Lyxnisse sa...

Hej,

Tyvärr så är det inget jag nämner här! Jag tror dock att hans namn nämns och syns i vårt program! Och för övrigt i flera eftersom han vart med i flertalet inspelningar som Meters husexpert.

Anki sa...

Nu är hemsidan påbörjad. Det är omöjligt att hinna få ned allt idag.
Jag tycker om din blogg och har länkat till den på hemsidan.
Man är ju inget webproffs men det viktigaste är budskapet.

Länken till hemsidan är: http://lyxfallan-sanningen.dinstudio.se/

Anonym sa...

För att underlätta spridningen av både din och Jennys information i ämnet "Lyxfällan" har jag skapat en blogg som länkar till era sidor
Mvh
Erik
www.ekonomi-privatekonomi.blogspot.com

Lyxnisse sa...

Hej Anki,

Det blir kanon! Som du säger det är informationen och inte designen som är viktigt! Jag har även länkat till din sida!

Lyxnisse sa...

Hej Erik,

Tack för det! Vi uppskattar allt som kan öka trafiken och sprida budskapet! Jag gillade som sagt va dina texter också! Känner du för att kontakta mig så är du varmt välkommen ! Min mail är niklas@slarti.nu

Anonym sa...

Låter ganska likt som när de kom till mig. Här pratade de också om tabun att prata om pengar, som jag också tycker är ganska löjlig.
//Jenny Thoresson

Anki sa...

Det är snurr på hemsidan 127 besökare på de första 14 timmarna.

Ser att du haft en hel del också.

Lycka till önskar jag oss.

Hoppas fler vill hänga på.

/Anki

Anonym sa...

Hej!

Hur mycket sparar ni per månad idag? Till era respektive pensioner, till barnen och gemensamt?

Lyxnisse sa...

Hej,

Idag sparar vi 250:- per månad till dem två yngsta barnen! (3 och 5 år). Till dem två äldsta så sparar vi 500:- i månaden. Utöver det så har dem alla egna konton där dem får in sin månadspeng som är 25:- för dem små och 160:- för dem stora.

Gällande pensionen så sparar vi 500:- till Sanna och 600:- till mig än så länge tanken är att gå upp där med!

Men vi tog även livförsäkringar som vi inte hade innan och dem kostar nästan 1000:- totalt per månad! Den kostnaden ska väl kanske inte ligga under spar men den är ju ändå en säkerhet ungefär som pensionen ifall något händer någon av oss!

Utöver det så har vi börjar spara 500:- var i vad vi kallar privata pengar! Det är pengar som Sanna och jag får göra vad vi vill med utan att fråga den andra!

Sen sparar vi 500:- i månaden till ett resekonto. Plus 200:- till ett fondkonto!

Sen kommer då den största delen husbufferten som varierar varje månad men det minsta vi satt in är 3000:- och det mesta är 15.000:- vi ligger nog på ett snitt på 7000:- vilket gör att vi klarar det mål som dem satte upp för oss på 9000:- totalt!

Husbufferten har vi ju dock använt oss av delvis eftersom vi har byggt klart vår altan i år utan att behöva låna en krona till.

Som mest i år har vi haft 92.000:- på sparkontot.

Så jag skulle nog vilja säga att vi har lyckats riktigt bra efter programmet!

Lyxnisse sa...

Glömde säga att vi även har skaffat ett fadderbarn som vi ger 200:- i månaden till!

Anonym sa...

Hej!
Jag har följt Lyxfällan från start. Kan inte minnas dig och din familj. Men det är skrämmande att läsa hur Meter film beter sig.
En sak til...vill inte verka petig, men i din text skriver du ofta "dem" där det ska vara "de".
Det ser så fel ut.
Alla människor är så rädda för att skriva "dom" idag. Ni verkar inte se skillnad på när ni ska skriva "dem" eller "de".
Väldigt irriterande att läsa sådan text.

Annars intresant läsning.

Lyxnisse sa...

Hej Anonym,

Tack för ditt inlägg! Skönt att du inte kommer ihåg mig på ett sett då kanske det inte var så illa som man själv uppfattade det! *s*

Vi var program 5 under första säsongen! De eller dom vilket ska det vara? Lanserade vårt program som att möglet sipprar in i huset medan Niklas och Sanna stoppar huvudet i sanden!

Gälllande stavningen så vet jag tyvärr att det står fel! Jag lider av en mindre typ av ordblindhet så jag kämpar ganska hårt med att få texten så bra som jag bara kan! Jag missar även ganska ofta på . , ! med mera! Jag hoppas att du kan stå ut ändå!

Anonym sa...

Sluta att skriv dem, det heter de. Det går inte att läsa din annars intressanta text när du gör ett sådant 6-åringsfel. De, inte dem.

Unknown sa...

Hej,
Läste just Expressens gamla artikel om dig. Illa!
Jag och min sambo driver ett affärsprojekt och är på jakt efter männsiskor som skulle vara intresserade av kombinationen tid och pengar.
Jag känner inte dig och har inte en aning om det här konceptet skulle passa dig eller om du överhuvud taget är den typ av människa som vi letar efter. Vad vi gör är att vi bygger upp tillgångar med hjälp av vår egen vardagsekonomi.

Om det skulle vara intressant att kika kan du maila mig på linda.ahlgren@gorakarriar.se så kan vi se vi om vi hitta en tid att träffas.
Linda Ahlgren