torsdag 29 november 2007

Dagens avsnitt av lyxfällan!

Så vad tycker vi om dagens avsnitt av lyxfällan då? Jag tyckte nog egentligen att det var ganska bra! Malin verkade riktigt stark på slutet! Och det verkade ännu närmare sanningen än tidigare! Men man vet ju som sagt va aldrig med det här programmet!

En sak som jag frågar mig är hur man kan lyckas få lån utan säkerhet på 390.000 det bevisar ju bara att det måste vara ett allmänt problem i samhället som egentligen inte kan skyllas på individen!

Det borde ju rimligen finnas en gräns som gör att man inte kan få mer i lån utan säkerhet än vad man har i inkomst! Huslån, bil lån etc. är väl förståeligt men lån helt utan säkerhet?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Läste Dagens Aftonblad (30/11-07) om hur det hade gått för dom nua deltagarna efter programmet att paret från Lerum hade skillt sig och att killen har köpt en ny likadan bil,, Killen har inte lärt sig ett smack om vad som sas dessutom skall han stämma dom.. hmm Lycka till hoppas dom gör det får vi se vem som vinner

Anonym sa...

Läste oxå aftonbladet i dag.
Jag måste verkligen säga att allt är underligt.
Många är jätte jätte nöjda, medans några är missnöjda.
När man hör dom som är så otroligt nöjd, så blir man ännu mera skeptisk till att lyxfällan skulle med rått bemod, förstöra andra människors liv. Sen att det är vinklat, det är jag övetygad om.
Men det känns som att han från lerum och Jenny, kanske inte riktigt kan stå för sin "dåliga" sida...

Anonym sa...

Ska inte individen hållas skyldig för de lån de tar? Jag tänker INTE betala för vad andra tar i lån! Varje människa har ansvar för sin egen ekonomi.
Vad gäller de som det gått dåligt för finns det en enkel förklaring. De har inte förmågan att ta till sig det som lyxfällan försöker lära ut och det är inte så märkligt för det kräver kunskaper som alla inte har. Vissa gör misstag och andra är ekonomiskt inkompetenta, vi har alla olika kunskaper/intelligenser. Det är det som skiljer oss från mängden.

Lyxnisse sa...

Givetvis så ska individen hållas skyldig för de lån man tar! Vad jag menar är att när det är möjligt att låna mer än dubbelt så mycket som du tjänar i lån utan säkerhet så är något fel!

Jag skulle vilja säga att samhället då faktiskt stödjer "lyxfällan" när man ger såna möjligheter till folk!

Malin hade alltså en inkomst på säg max 200.000 per år och lån utan säkerhet på 390.000:- är det inte något grundfel att en person kan låna så mycket utan att det tar stop?

Lyxnisse sa...

Hmm jag håller nog med om att han från Lerum inte verkar ha förstått grundiden med allt! Å andra sidan så om dom sålt gården och han är ensam numera så kanske han har råd med bilen!

Jag tycker det börjar bli skrämmande om man börjar kasta skit på en person bara för dom råkar ha lån på en bil! Då vet jag många som skulle råka illa ut!

Men helt klart sensmoralen med programmet handlar ju om att man måste ta ansvar för sina handlingar och den påverkan den har på din familj och omgivning!

Det tråkiga där är ju att Meter film inte tar något som helst ansvar för sina handlingar!