torsdag 2 april 2009

Lyxfällan, jag är stolt!

Äntligen, jag kan knappt finna ord. Idag visades programmet som jag hade hoppats att det skulle vara för evigheter sedan. Jag älskar att de äntligen valde en familj som inte hade gjort samma sak som alla andra. Och en familj med ett problem som jag tror är mycket vanligare än man tror.

Lite negativ klang över att de ändå inte kan låta bli att försöka få till lån på banken. Jag anser nog att det borde få jobba i några år för att betala av skulderna för att lära sig en läxa. Risken kan ju vara stor att de istället går över till låneträsket istället.

Jag tycker i alla fall att familjen ska ha all heder att de vågar gå ut och visa sin situation.

Nej nu ska jag kolla klart!

Så nu var det slut, något besviken på att det löste sig så enkelt men lånet. Men man ska väl inte kasta sten i glashus man har ju själv vart med!

Men trots allt jag tycker programmet går åt rätt håll.

4 kommentarer:

slantar sa...

jag tycker oxå det va ett bra program idag.

Fru S sa...

Jag tyckte också att det var ett bra program. Det veckan innan var också bra. Det är många av familjerna som varit med den här säsongen som har känts som dom inte har så jätte stora problem egentligen utan saker som dom kan lösa själva bara dom tänkt lite.

Jag tycker det är synd att dom bytte programledare för programmet har sedan dess i mina ögon bara blivit sämre och sämre. Vilket är väldigt tråkigt för det är ett bra program. Jag och min man kollar varje vecka. Måste medge att vi suttit och sagt en del elaka kommentarer om dom som varit med tills vi insåg att vi inte är så mycket bättre själva. Enda skillnaden är att vi inte behövt ta lån för att göra slut på mer pengar än vad vi har. Så nu är det ny livsstil som gäller. Fungerar förvånansvärt bra måste jag säga =)

Lyxnisse sa...

Hej Fru S,

Kul att du skriver, gällande att byta programledare. Jag tyckte det var bra ur några olika perspektiv. Dels så kände ju jag ett visst "agg" mot de gamla! Inte nu så farligt men säg en irritation då. Därför välkomnande jag de nya.

Och efter vad jag har kunnat se så har de lugnat ner sig betydligt med att fabricera händelser efter de nya kommit in. Inte sagt att det fortfarande inte händer men betydligt mindre nu!

Däremot tycker jag att det är synd att de inte kunnat hitta en lite nyare vinkling på programmet.

En ide kunde ju ha vart att programledarna hjälper den övriga familjen! Typ mormor, farfar etc. att lösa problemen. Då skulle man få en mycket mer långvarig effekt plus att man skulle lösa det största problemet med att folk inte vågar prata om pengar!

Låter kul med ny livsstil, berätta gärna mer om vad ni gör för att spara pengar!

Fru S sa...

Eftersom jag inte varit med i programmet så ser jag ju saken på ett annat sätt. Jag vet ju tex inte hur det fungerar när kamerateamet inte är där eller vad som händer efteråt. I mina ögon så har dom flesta som varit med den här säsongen inte haft så stora problem egentligen. Ingen har ju levt i lyx direkt (utom möjligen tjejen på Östermalm som enbart var bortskämd av sina föräldrar).

Vi har haft en extra inkomst som vi kunnat ta pengar ifrån utan att behöva tänka så mycket. Detta har varit vårt sätt att ta "sms-lån". Vilket har lett till att pengarna bara försvunnit. Denna månaden (marslönen) sparade vi 10% av våra inkomster (lön och föräldrapenning även 10% av barnbidraget + 600kr) vi betalade alla räkningar och de pengarna vi hade kvar delade vi på antalet dagar det var kvar till nästa lön vilket gav oss en dagsbudget som vi kan följa. Meningen är att vi skall kunna leva på våra löner och spara våra extra inkomster så att vi får upp en buffert. De pengar som ev blir kvar från en månad kommer att användas till att betala nästa kommande månads räkningar och med lite tur kommer vi om något år att kunna betala nästa månads räkningar med pengar som vi har kvar från månaden innan. Det är i alla fall planen.
Dagsbudgeten fungerar mycket bättre än jag trodde det skulle göra. Nu är man inte lika sugen på att köpa en läsk eller godis för 20kr för jag vet att jag bara har 100kr att leva för den dagen så är det ju en ganska stor del som går till skit. Så det enda vi egentligen försummar är skit som vi ändå inte behöver.

(oj det blev lite långt)