fredag 7 september 2007

Konsekvenser!

I förra veckan så var jag på ett intressant föredrag! I grund och botten så handlade det om försäljning eftersom det ju är det jag jobbar med! Men alla som jobbar aktivt med försäljning vet ju att så mycket kring försäljning handlar om psykologi.

Det ligger i människans natur att säga nej! Oftast så säger vi nej minst fem gånger innan vi säger ja! Vad är då orsaken till detta ! Jo ett JA få alltid en aktiv konsekvens, något måste ske eller göras eller så blir man ansvarig för något!

Säger du NEJ så utgår konsekvenserna eller blir väldigt milda. Tänk efter lite om du säger ja till chefen så innebär det oftast att du lovat att göra något! Säger du ja till ett kontrakt så får du oftast betala för det! Säger du ja till frun så får du en massa jobb! :-) (och vissa ja med frun innebär också att man får betala) *ler*

I alla fall om jag sagt nej i alla dessa fall så hade jag sluppit jobba och sluppit betala! Jag tror ni förstår vad jag menar!

Vart vill jag komma! Jo när vi sa ja till Lyxfällan efter deras in försäljning av programmet så innebar det konsekvenser, hade vi sagt nej så hade det i vårat fall inte vart någon kris, men nu sa vi ja.

För varje ja så finns det en gradering av vad man tycker är en okay konsekvens! Exempelvis ni säger ja till ett Viasatt abonnemang, dem är snälla att bjuda er på 100:- i månaden första året om ni tar deras guldpaket i 36 månader kostnaden blir då 199:- per månad i 12 månader och 299:- per månad i 24 månader. Det är vad jag menar en beräknad konsekvens det enda som uppstår över ens förväntan är att dom tar en aviavgift på 15 kronor för att hantera autogiro. Lite förvånade och sen glömmer man oftast att nämna att det kostar dig 250:- i halvåret i kortavgift för ett kort som man byter var tredje år om ens det! Den konsekvensen kan man ändå ta och stå ut med! Du blir lätt irriterad men sen är det över.

Sen kommer vi till oberäknade konsekvenser!

Du säger ja till ett TV program, du har beslutat dig för att ta tag i något som du anser vara ett problem! Ett ganska stort steg! Jag skulle vilja säga att det går att jämför med en beroende som tar tag i sina bekymmer!


En beroende som tar tag i sina bekymmer får oftast massor av hjälp av samhället efteråt! Nya tänder, ny bostad skuld sanering etc. Vilket jag tycker är jättebra! Alla förtjänar en andra chans eller hur? Och jag tror verkligen inte att dom flesta av oss ser ner på dessa människor som försöker ta tag i sina liv! Även om dom på vägen misslyckas både en och två gånger!

Ser ni liknelsen? Jag gör det i alla fall!

Men vad jag undrar då är hur kommer det sig att när en person som i det här fallet har sökt hjälp via Tv, och hjälpen har misslyckats så ser ni ändå ner på henne bara för det var via TV! Till råga på allt så bygger ni er uppfattning på något som visade en skev och förvrängd bild av verkligheten.

En person sökte hjälp! Hon trodde att allt skulle bli bra! Hon var villig att ta konsekvensen att alla skulle känna till hennes problem, hon var villig att göra något som dom flesta inte är! Att visa upp hur illa det kan vara! Dom flesta runt oss skulle aldrig ens erkänna ifall dom hade en betalnings anmärkning utan fortsätta spela märkvärdiga!

Att den här personen hade det tufft innan är ingen nyhet, varför tror ni att hon sökte till programmet! Men när hjälpen inte kom, något som för henne kanske kändes som sista utvägen så lastas ännu mer skit åt det hållet för att hon enligt den bilden som visades utåt inte hade fixat något av problemet innan!

Nu måste jag sluta för jag blir bara surare och surare på alla som dömer och bildar sin uppfattning utan att ens veta vem människan är i bakgrunden!

Som slutcitat, vi får alla ta konsekvensen för våra beslut! Men det borde finnas en gräns för hur hård den konsekvensen ska behöva vara!

Som ni säkert förstår så skriver jag inte om mig själv, och den som jag skriver om kommer säkert att känna igen sig!

Lycka till och hoppas att ditt helvete snart börjar slockna!

3 kommentarer:

Anki sa...

Jag har skickat dig ett mail.

Anki sa...

Helvetet har inte slutat brinna. Varje dag matas brasan med mer.

Människor är onda är det enda jag kan säga.

Lyxnisse sa...

Du har mail!