söndag 16 september 2007

Min hjälte Henry Bronett!


Äntligen någon som lyfter på locket bland dom som faktiskt också syns i media!

Tack Henry Bronett, din artikel i dagens Aftonblad under Debatt/medier är det bästa jag läst på länge! Henry beskriver exakt det jag vill få fram med den här bloggen! Hur vi människor måste skärpa oss! Det är vi som skapar möjligheten som gör att TV3 etc. får sådan framgång med sina skräp program som i huvudsak handlar om att få människor att se ut som idioter!

Jag citerar Henry!

"I tv-program som i samarbete med kvälls-press gör nyheter av vem som spottat på vem eller fornikerat på toaletten med vem eller slagit vem i ansiktet - kan vi likt pöbeln under franska revolutionen hurra åt männiksor som förnedras och "avrättas" i tv-sändningar, på bloggsidor och i tidningsartiklar.

I allt högre utsträckning upplever jag tv, radio och övriga media ägna sig åt lösa kommentarer och raljerande förenklingar av komplicerade eller tragiska händelser. I allt högre grad ser jag hur vi avfärdar människor som idioter eller störda.

Verkligt innehåll byts mot yta. Ingenting är av värde eller har betydelse. Och därför behöver ingen heller ta konsekvenserna och stå till svars för sina handlingar, sina åsikter eller uttalande. Allt är okay - bara man hörs. Människor försvinner, blir ett objekt att lekas med, hanteras för egen lättjas skull.

På trettiotalet gjorde nazisterna om judarna till råttor för att avhumanisera dem. Det blev lätt att först skratta åt dem, sedan förakta dem och till sist utan så mycket som en blinkning - döda dem."

Jag kan absolut säga att ni borde läsa hela artikeln, den är väldigt träffande! Hårda ord men så sanna!

5 kommentarer:

Anki sa...

Och här kommer ett uttalande från en av mammorna i singel dejting programmet

"Stressigt för barnen" Läs mer i aftonbladet.

Lyxnisse sa...

Hej Anki,

Mer om det kommer i morgon! Jag har bilder och text redo! :-) Man kan ju inte ge allt på en gång!

Anki sa...

Vet du Niklas, jag tror att vi öppnat dörren till något bra med vår sturskhet.
Fler vågar :)

Har förresten skickat ett mail till dagens hjälte vi får se om det kommer något svar :)

Det känns bra att jag inte är ensam. Jag är både envis, enveten och har väldigt svårt att ge upp men det är klart trevligare om man är fler med samma mål.

Nu pratar jag inte om att just Jenny ska få sin beskärda del av upprättelse utan om det sätt som media behandlar folk utan scrupler och med vilken självklarhet folk tror på det som skrivs.

När jag gick i skolan fick jag lära mig att tänka kritiskt och analyserande av någon lärare, det var aldrig populärt hos någon annan av lärarna men det har ju med deras osäkerhet att göra inte min.

Martin Gustavsson sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Martin Gustavsson sa...

Låt mig raljera en aning med Henry Bronetts sekterism!
Henry Bronett har krossat glaset till megafonen – Så. Får jag be om största möjliga tystnad?