söndag 2 september 2007

Lugnet efter stormen!

Snart är helgen över och lugnet har även kommit till mig! I Fredags var jag arg och trött, visste nog inte riktigt vilket ben jag skulle stå på. Frustrationen var enorm och jag ville bara att allt skulle vara över!

Idag känns allt ganska bra. Jag har ju jobbat hårt med att försöka sprida min blogg med mer eller mindre lyckade försök! Det är svårt att hamna i toppen på sök motorerna! Men vad jag gjorde var att jag anmälde sidan till dom olika sidorna som rankar bloggar! Typ blogglist och blogginfo etc. Och just en av dem blogginfo http://www.blogginfo.se/ som manuellt tar hand om alla sidor har skrivit en kommentar att min blogg är en mycket intressant blogg!

Det gör mig så glad och gör att man verkligen känner att det är värt att fortsätta!

Erik skrev i en tidigare kommentar att man undrar var Mattias tog vägen och att han är den som ger ett seriöst intryck i programmet! Jag kan bara säga att jag håller med i flera saker!

Dels var tog Mattias vägen! Hur många är det som egentligen vet vad hans redovisning företag heter? Och hur många vet vad Charlies företag heter! En viss skillnad va? Och vem är det då egentligen man ska tacka i programmet! Det är Mattias som trollar med siffrorna men det är Charlie som pratar om dom och får all halleluja efteråt!

Jag kan säga att i vårat program så märktes det klart och tydligt att Charlie inte gillade mig! Han var fräck och överlägsen och i vissa fall så elak så Sanna sa ifrån! Mattias var dold i bakgrunden ja lite som elak polis och snäll polis.

Men faktum är att Mattias var en väldigt trevlig person och också väldigt förstående vilket samtidigt var farligt! Hade det vart två Charlie med så hade vi avbrutit inspelningen! Men Mattias som vågspelare gjorde att man kände sig trygg på att allt ändå var okay!

Det får en att fundera på om det är medvetet eller om det bara blev så av en slump! Jag har ju ganska svårt att tro på slumpen vad det gäller media numera!

Fick för övrigt meddelande utav Aftonbladet att jag kommer få 20 biobiljetter utsänt eftersom jag hamnade på löpet utan att ha godkänt det! Tack för det Aftonbladet nu kan jag gömma mig ett tag tills allt är över!

Är inte det ganska fascinerande! Har ni sett dom där små ibland pyttesmå notiserna när tidningen har gjort fel! Dom sitter alltid på vänster sidan av tidningen eftersom alla som jobbar med annonser vet att högra sidan är den bästa och mest lästa!

Dom har små rubriker och är otroligt kortfattade! Typ som att igår skrev "tidningen" att Charlie Bronson har en enorm skatteskuld tyvärr så råkade vi publicera Charlie Söderbergs foto i samband med artikeln vi ber om ursäkt för eventuella obehag detta har orsakat Charlie.

(Visserligen så hade jag tyckt att den artikeln hade vart jättekul)

Men har man inget mer ansvar i dagens samhälle än så idag! Man kan som media språkrör skriva och göra nästan vad som helst mot gemene man utan att stoppas eller straffas!

Jag menar om jag numera kör 6 kilometer för fort så tar polisen mig och ger mig böter på 1800:-. Konstig jämförelse kanske, men jämför det med den lilla ursäkten som tidningen gör och hur det kan drabba folk som hamnar i rampljuset utan att vilja! Och jämför det med hur grovt brottet är! Jag anser nog att fortkörningen är ganska mycket mildare.

Jag fick alltså biljetter värda 1500:- för att synas bland hälften av Sveriges befolkning!

Vad fick jag då av TV för att förnedra mig, jo i slutändan så blev det en resa till Åre som var kanon för övrigt! Och ett litet arbete på huset värt max 5000:- Det fick vi för att låta dom klippa och klistra bland vårat material som dom själva vill!

Och dom behöver inte ens lägga in en notis i vänstra hörnan för att be om ursäkt!

Nej jag tycker det är dags att vi börjar höras och bestämma själva vad vi vill matas med i media! Vill vi verkligen bli fyllda med skit när vi inte ens kan garantera att det är sanningen som vi får se?

12 kommentarer:

Länkar sa...

Rena vansinnet....

Jag citerar följande ur dagens ”Dina Pengar”:
Under Pia Nyholms instruktioner har Malin och Tom Björndal började med att föra kassabok, och göra en budget.

De har sett över sina utgifter såsom mat, telefon, försäkringar. De har fullständig koll på vart deras pengar går.

De har förhandlat med banken om sina boräntor, lagt om lånen för bilen och slutat amortera på huset.
Istället investerar de pengarna i strukturerade produkter samt säkrare aktier, genom olika nätverk. De har till och med utökat sitt lån, pengar som de också ska investera.

Målet är att om tio år nått ekonomisk frihet, det vill säga, att inte behöva jobba om de inte vill.

Från att ha varit trygghetsnarkomaner utsätter de nu sin ekonomi för kalkylerade risker.
Pia Nyholm, privatekonomisk coach, kommenterar:

- Med hjälp av Pengakollsverktyget har de lagt grunden för att få ordningen på sin ekonomi. Man måste ha koll för att kunna förändra sin situation.

Pia Nyholm har uppmuntrat att Malin och Tom Björndal nu tar fler ekonomiska risker.

- Människor som är framgångsrika med sin privatekonomi vågar ta risker.

Vad skall man säga? Är det så här Balansekonomis råd ser ut? Sluta amortera på huset……(hoppas man klarar av kommande räntehöjningar…)

Låna mer pengar för att investera i ”strukturerade nätverk” (det är sådana nätverk jag tidigare skrivit om här)……Snacka om risktagande….

Bedöm själva vad ni tycker om dessa råd.

Anonym sa...

Glömde mitt namn i föregående inlägg

Anonym sa...

Niklas, du skriver att Charlie var överlägsen och elak......det är precis det intrycket jag fått av honom i Lyxfällan. En snorvalp med välsmord käft och karismatisk framtoning kan lura de flesta- men det kan inte skyla över bristen på djupare kunskaper....Den snabba framgången och fokuseringen på honom som person har förmodligen stigit honom åt huvudet.

Anki sa...

Härligt, ska genast göra som de allsmäktiga säger. Sluta amortera investera i saker som kan variera i värde från en dag till en annan. Sen ska jag nog låna pengar till dom spekulationerna också. Finns det mer bra förslag för att "Förbättra sin ekonomi". :)

Har uppdaterat min hemsida med en flik "konsekvenser"

Anonym sa...

Den senaste tidens negativa skriverier om Lyxfällan har uppenbarligen fått Balansekonomi att känna sig nödsakat att bättra på sitt något skamfilade renommé.

Som en skänk från ovan kommer då ett öppet brev till Charlie Söderberg från en far…. ( Brevet finns sedan några dagar publicerat på Balansekonomis hemsida)

Sonen Acke har varit på ett av Charlies ”seminarier” och stapplat hem full av entusiasm över vad han hört. I en insmickrande och underdånig ton ber pappan snällt om att få köpa ett signerat ex av Charlies bok. Vore inte ämnet så allvarligt, skulle man bli full i skratt….

Jag citerar ur det öppna brevet”: För första gången på mycket länge kom min son Acke hem laddad med positiv energi efter att ha deltagit på Malmö Folkhögskolas seminarium med Charlie Söderberg som föreläsare.
Och det är inte fel att påstå att han har fått en ny idol som pratar om pengar och möjligheter på ett sätt som han aldrig har hört förut….”…….” Berättelser så som tre krabbor i en hink eller killen som ville bli producent och att man påverkas mer än vad man tror av sin omgivning gick rakt in i själen på min son och nu vill han bara ha mer…”


Just det- man påverkas av sin omgivning i så motto att man tar intryck om man kritiklöst sväljer allt omgivningen säger… Historien om de tre krabborna (som Charlie drar vid varje seminarium) har passande nog ett mervärde…..Som alla vet är det inte säkert att det finns något bakom skalet på en krabba…….så är det med Balansekonomi- ett snyggt skal utan substans….

Anki sa...

Erik, om du fortsätter så här blir du snart min nya idol :). Ville bara säga Tack, du får mig att skratta mitt i alla bedrövelser.

/Anki

Anonym sa...

På sin väg mot det optimala rådet i vad man i banksammanhang skulle kunna benämna ”vårdslös rådgivning” firar Balansekonomis Pia Nyholm dagligen nya triumfer.

Jag har redan i ett tidigare inlägg här ovan citerat hennes råd om ökad skuldsättning att användas till investeringar i ”nätverk” samt rådet att sluta amortera på familjens huslån.

I samma artikel i ”Dina Pengar” citerar jag följande:
”Från att ha varit trygghetsnarkomaner utsätter de nu sin ekonomi för kalkylerade risker.
Malin Björndal jobbar som naprapat på en klinik inne i Stockholm. Efter att ha gjort beräkningar har hon kommit fram till att genom att öppna egen praktik skulle hon kunna jobba mindre men tjäna mer. Hon har redan skaffat sig en lokal i Nacka och hon hoppas vara i gång inom några veckor.
- Det känns lite läskigt men framförallt väldigt roligt, säger Malin Björndal. ”


Tacka tusan för att känns läskigt. Att lämna den relativa tryggheten i en fast anställning för att påbörja en bana som egenföretagare med allt vad det innebär av blindskär och krav på kunskaper är mer än läskigt…. Att skaffa lokal och utrustning är väl den lättaste biten- sedan var det ju kunderna…..

Det märks att Pia Nyholm, trots att hon själv, vad jag förstår har varit eller är egenföretagare, inte insett riskerna med att driva näringsverksamhet. Bara det administrativa kräver en hel del arbete- men det kanske Mathias Anderssons framgångsrika bokföringsbyrå tar hand om på Meterfilms bekostnad…….?

Ytterligare citat ur artikeln:
”Men trots alla förändringar verkar den största förändringen skett i deras förhållande. De har fått energin tillbaka genom att de jobbar mot gemensamma mål, vilket gör att Toms pendlande inte känns lika slitsamt för Malin
- Första gången vi träffade Pia frågade hon var vi trodde vi skulle vara om 10 år. För mitt inre såg jag att jag då skulle förlorat Tom. Men jag var inte trött på vårt förhållande, jag var trött på mig själv, säger Malin.
Nu är tonläget ett annat. På frågan vart de tror att de är om tio år svarar Malin Björndal spontant.
- Kära.”


Tydligen är makarna inte det ännu. Man får hoppas att den ”gulliga” slutklämmen i artikeln blir verklighet. Personligen är mitt spontana svar på frågan:”Var är de om tio år?” ”I konkurs”

Anonym sa...

hej!

men fick ni inte se programmet och godkänna det först innan det sändes? där gjorde isåfall meterfil en stor tabbe.

Anonym sa...

Har läst lite i bloggen nu och kan inte säga annat än att man blir förbannad, nog för att man misstänkte att det skulle vinklas lite men på det här viset får det ju inte gå till.

Lyxnisse sa...

Hej,

Nej man får inte se programmet inna så man har ingen chans att påverka! Det gick inte heller att förhandla fram då jag faktiskt försökte det! Men dom var benhårda på den punkten!

Och det kan man ju förstå varför nu så här i efterhand! Men eftersom man kanske är lite naiv och tror det bästa om dom flesta så trodde jag aldrig någonsin att det skulle vara något som var konstigt!

Du vaknade till lite när du läste min blogg? Tänk då ifall jag hade kunnat skriva allt vilket jag inte kan!

Anonym sa...

Apropå vad som syns i media och hur olika människor framställs i media:
Det är ju något "kändisar" får leva med. Därför har de ofta speciella Pr- eller mediaagenter.
Detta just för att i möjligaste mån påverka medibilden av personen.

Gissa vad Mathias Anderson arbetar med förutom ekonomisk rådgivning? Jo, han är mediaagent!

Tycker det är en paradox.

Tycker ni som deltagare i Lyxfällan kkunde fått någon slags "mediaskolning". Det borde alla vanliga människor som utsätts för dokusåpor eller dokumentärer få.
Mediavärlden har blivit så snabb och hård, kanske till och med fördömande.

Anonym sa...

Anmäl aftonbladet till Pressombudsmannen!
http://www.po.se/

De skall inte få göra så, 20 biobiljetter är ett alltför billigt pris för att köpa sig ur ett sådant övertramp!

NU har jag inte läst hela bloggen, men har du varit i kontakt med Meter film för att försöka häva tystnadsplikten?

Annars anmäla till brittiska granskningnämnden (eftersom TV3 sänds från England)
http://www.ofcom.org.uk/

Man kan också anmäla journalisterna till den yrkesetiska nämnden (om de är med i journalistförbundet) Även om programledarna kanske inte är det, så kan det ju finnas producenter och redaktörer som är med. Läs mer här!
http://www.sjf.se/portal/page?_pageid=53,1082278&_dad=portal&_schema=PORTAL

Hoppas det är till någon hjälp!
/sandra, journalist som blir grymt upprörd när jag läser om övertrampen...