tisdag 11 september 2007

Äntligen ett svar!

Nedan är hämtat från forumet på Balansekonomis sida! Jag väljer att citera Charlies svar och ta med mitt svar! Sen får ni själva bilda er en uppfattning om sanningen!

OBS! Jag har valt att inte rättstava Charlies del!


Charlie skrev:

[quote]Oj, vad det spekuleras.

Jag önskar att jag kunde hjälpa er genom att helt enkelt ge bort faktan i målet. Tyvärr är det omöjligt eftersom det skulle innebära att jag sviker det förtroende som deltagarna givit mig. Jag har aldrig komenterat deltagarnas ekonomi vare sig i tidningar eller på forum och kommer inte heller göra det i fortsättningen, Vad jag däremot gärna bekräftar är det som borde vara dirrekt uppenbart. Jag kommer alltid ge 100% för att ge familjerna den hjälpen de förtjänar när vi spelar in Lyxfällan. Jag har aldrig och kommer aldrig medverkat i något som på något sätt är tänkt att röra till eller förstöra för deltagarna. Den som påstår annorlunda har antingen inte fakta i målet eller far helt enklet med osanning.

Att en kvällstidning tog upp detta (utan godkända citata från någon deltagare) är väl inte mer än väntat. Ett program som rör om så mycket i debatten som Lyxfällan gör måste räkna med ett par mediamässiga påhopp... det säljer helt enkelt lösnummer (vilket för övrigt är kvällstidningarnas främsta syfte). Jag kan meddela att jag fått kontakt med deltagare som påstås "medverka" i den omtalade artikeln och de bekräftar att Lyxfällan inte bara hjälpt dem utan även förmodlingen räddat deras liv.

Jag önskar at jag kunde lägga mer tid på att hjälpa varje deltagare likväl som de som inte blir uttagna till programmet, men vad som sedan händer efter att jag och Mathias återlämnar det ekonomiska ansvaret till familjen är helt upp till respektive familj. Vårt mål är att alla skall känna sig stärkta, ha bättre förutsättningar än tidigare och se en möjlig väg frammåt i sitt ekonomiska liv.

Jag är stolt över mitt och Mathias arbete i Lyxfällan och skulle inte tveka en sekund att lämna projketet omgående om jag trodde att det inte var till nytta för såväl deltagare som tv-tittare.

Detta forum är dessutom till för att debattera din ekonomi och din möjlighet till att skapa ett rikare liv för dig själv och din familj ett arbete som vi på balansekonomi brinner för och vill stödja på alla sätt möjliga.

/ Charlie[/quote]

Hej Charlie,

Kul att se att du svarade på ett inlägg! Jag tycker rent allmänt att du och Lennart borde förekomma oftare i diskussioner här på forumet! Och då menar jag inte specifikt i den här typen av inlägg!

Du likväl som jag sitter ju inne med fakta som inte öppet kan debatteras, jag måste dock påpeka att den klippningen som meterfilm gör och hur de som är med framställs har jag väldigt svårt att förstå hur du och Mattias kan ställa Er bakom! Jag tycker att ni borde kunna vara med och skapa ett program som är intressant utan att för den skullen få folk att se ut som människor som har ett lägre värde än andra! Tyvärr så är det väl som Lennart säger att det är delvis vi som tittar som avgör och styr vad vi vill se! Och det ökade utbudet av reality TV visar ju på att det är den typen av TV som säljer!

Jag blir dock väldigt nyfiken på vem du skulle ha vart i kontakt med, jag förstår också att du inte kommer att svara på det! Du säger dock en av de påstådda deltagarna, vilket gör att du lämnar öppet för spekulationer att det skulle kunna vara någon av de andra deltagarna i lyxfällan men som inte var med i aftonbladet! Jag har dock inte hört något om att det skulle vara oklart vilka det var som var med i Aftonbladet, tvärt om så var det nog väldigt tydligt med tanke på att det hamnade på löpet!

Jag har pratat med samtliga inblandade och de bedyrar starkt att de aldrig har pratat med dig gällande detta, så någon förvränger uppenbarligen sanningen! Du skriver också att Aftonbladet hoppade på Er för att sälja lösnummer! Det är ju ett rent fakta fel! Både Expressens artikel och Aftonbladets artikel uppkom på grund av Jennys situation och var inget påhopp från en skandal tidning riktad mot Er. Sen att de gärna använder det och skriver om det för att sälja lösnummer är ju en annan historia!

Att du lägger ner 100% till dom familjerna som du tycker förtjänar det betvivlar jag inte! Däremot att du anser att varje familj ni är hos förtjänat din hjälp betvivlar jag dock! En genomgående diskussion bland många deltagare är att man ser dig och Mattias lite som snäll Polis och elak Polis! Jag tror att det är något som du kanske skulle ta med dig i kommande program och försöka visa din ödmjuka sida lite mer! För visst finns den väl där?

Att varje familj har ett eget ansvar efter att ni lämnar och även innan är väl ganska självklart! Man måste dock betänka att ni får ett något större ansvar när ni ställer Er över gemene man och visar med hela handen var de skall gå. Det ansvaret kanske vore intressant att ni påvisade att ni har tagit i vissa fall!

Jag vet att du och Mattias inte kan styra precis hur ni vill och att det kanske i början var ännu mindre! Jag har dock fortfarande svårt att förstå hur ni kan ställa er bakom sättet som vissa människor visas upp på! Och jag pratar inte specifikt i egen person nu.

Min del får jag ta och jag har vart ganska förskonad mot vissa andra! Men när man får reda på att barn har blivit mobbade och att folk mår dåligt på grund av att meter vinklar sättet som en människa framställs på till att se ut som en idiot, och att du stolt står bakom det programmet känns inte okay!

Jag har hela tiden sagt att det var både bra och dåligt att vi var med! Och det står jag fortfarande för! De säger att man lär sig av sina misstag vilket stämmer, och i det här fallet så blev man rejält bränd men man har dock lärt sig att aldrig mer lita på media!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Fanns fler intressanta inlägg från tråden på balansekonomis forum som dagens blogg handlade om. Tron på programmet sviktar verkar det som. Balansekonomi verkar inte heller ligga på plus. Hmmm....allt tar en intressant vändning. Hur man än vänder och vrider på det i livet kommer alltid sanningen i kapp en så även för deltagare, programledare, tv-kanal och produktionsbolag. Intressant, intressant. Ögon och öron öppna numer bland många uppenbarligen. Så även för mig.
//Svea

Anki sa...

Charlie har inte hört av sig till Jenny.
En fundering som jag får när jag läser inlägget är om det i de 100% som Charlie hänvisar till att han och Mattias ger innbär att man med en generalfullmakt skaffar en revisor som inte bokför enligt god revisorssed innan hon lämnar in en näringsbilaga.
Information om detta kommer under dagen på hemsidan.

Anki sa...

Ankis hemsida är nu uppdaterad

http://www.lyxfallan-sanningen.dinstudio.se/

Jenny har börjat berätta om livet för och efter lyxfällan på sin hemsida

http://www.jennythoresson.dinstudio.se/

Anonym sa...

Det är svårt att veta vad du behöver juristsvar på eftersom du inte bemödar dig om att skriva läsbar svenska. När du har skrivit bör du läsa igenom. Tänk på hur det ser ut för en människa som inte lever i just din hjärna. Går det du skrivit att begripa? Du kommer aldrig att få hjälp med dina frågor om du inte ens anstränger dig att ta bort dina särskrivningar eftersom de gör att det inte går att förstå vad du menar. Det här är ju inte ett dugg svårt utan det är bara fråga om vanlig hygglighet att försöka kommunicera begripligt med andra människor.