fredag 14 september 2007

Tankarna flödar!

Seriöst är det ingen som kan stoppa reklamen för diskmedel till diskmaskiner! Jag blir galen! Dom har skinande hem och visslar och ler när dom stoppar in en ugnsform som inte ens en stålborste skulle rå på!

Ärligt har ni själva någonsin lyckats med det konststycket?

Det får mig osökt att tänka på hur TV fungerar! Är det så att vi verkligen köper och tror på allt som visas! Nej jag hör många som säger att reklam är bara skit! TV-produkter som inte fungerar etc. Och ändå så kan vi inte vara lika kritiska när det kommer till programmen på TV.

Idag träffade jag min gamla bank kontakt på banken! Vi pratade lite lätt om Lyxfällan och sanning respektive inte sanning! Här har vi ju ändå en person som var väldigt insatt i min ekonomi långt innan programmet!

Hon menade på att hon inte ens tittade på programmet längre, för att det dom gör och sättet dom dömer ut folk på samt diskussionerna kring låna eller inte låna inte stämmer överens med hur hon ser saker och ting!

Hon nämnde också att det var en av programledarna som hon inte hade så mycket för heller! Hans sätt att peka med hela handen och så tydligt som han visade sitt förakt för vissa människor!

Och tänk inte en enda gång kunde jag säga emot henne! När jag sedan upplyste henne om vad just den programledaren sysslade med den övriga tiden och vilken typ av företag han stod bakom så blev hon väldigt upprörd!

Jag tror faktiskt hon kommer att föra den informationen vidare i deras organisation! Det intressant är att den banken har synts en del i programmet! Skulle vara riktigt intressant att se en bojkott. Men med tanke på hur lite effekt våra ord har mot media jätten så lär det väl inte hända!

Dom säger ju att all reklam är bra reklam! Fast å andra sidan så hörs en missnöjd högre än 10 nöjda!

Undrar förresten är det någon som vet något om JAK banken! Tycker att konceptet känns riktigt okay! Men vågar man eller är det också något slags pyramid eller bluff bolag?

10 kommentarer:

Anonym sa...

JAK kan knappast kallas bluffbolag- det är en ekonomisk förening som bedriver bankverksamhet. Man betalar ingen ränta när man lånar och får heller ingen ränta på insatta medel. Meningen är att man skall kvalificera sig för ett kommande lån genom att först spara. I princip får man låna 1 krona per sparad krona.
Nu är det emellertid inte gratis att låna hos JAK- i stället för ränta betalar man en administrativ avgift, som skall täcka lånets kostnader. Den avgiften påverkas inte av förändringar i det allmänna ränteläget. det betyder att det relativt sett inte är mycket billigare att låna hos JAK när ränteläget är lågt på marknaden. Är ränteläget högt "lönar" det sig, men å andra sidan är då den uteblivna räntan på inlåningsmedlen mer kännbar.

Enl konsumentlagen måste alla avgifter som belastar en kredit redovisas som "effektiv ränta"- det betyder att de "räntefria" lånen hos JAK inte är räntefria i praktiken.

Hela upplägget bygger naturligtvis på ett jämnt inflöde av nytt sparkapital, samtidigt kan ju inte utlåningen växa sig hur stor som helst. JAK:s egna kapital som 2006 uppgick till ca 84 milj kr placeras i inlåning på den vanliga bankmarknaden samt i statsskuldväxlar.

Min uppfattning är att JAK är mer känsligt för kreditförluster, plötsliga svängningar i kassaflödet och intresset för medlemsskap. Personligen skulle jag inte våga placera sparpengar där

Anonym sa...

hej!
läser din blogg med förtjusning!!
keep going!!

Lyxnisse sa...

Hej Erik,

Stort tack för det! Om jag förstår dig rätt så skulle dock ett kortsiktigt lån vara ett bra alternativ att istället ha på JAK istället för hos exempelvis GE eller liknande?

anonym,

Tack, jag försöker så gott jag kan!

Anonym sa...

Men herregud ALLA andra alternativ än GE är väl bättre!
JAK är seriöst.
Vi hade aldrig lånat pengar innan vi gifte oss.Men då var det självklart för oss att gå till vår personlige bankman och ta ett förmånligt lån på en riktig bank.
GE Capital...de är hemska,livnär sig på männiksor som är desperata till en mycket hög ränta.

Vill ni så gå in på Insolvens och läs om hur fattiga människor i Sverige har det.Genom skulder, skilsmässor, dödsfall,sjukdom lever många idag under existensminimum. Även Fattiga.nu är nyttig läsning.

JAK är bra för människor som inte får lån någon annanstans. De lånar och sparar samtidigt.
När de betalat av lånet har de sparat lika mycket som de lånat.

Lyxnisse sa...

Hej Mia,

Att GE inte är så bra det vet jag! Det var mer ett exempel för att visa på ett typiskt kortfristigt lån!

Vi har idag inga andra lån än huset vilket är jätte skönt! Jag är dock sugen på en ny motorcykel om några år och funderade just på JAK alternativet eftersom att jag skulle kunna börja spara nu och sedan kanske låna den sista slanten utan att ha för dåligt samvete! Men det är först om kanske två år! Först ska bröllop etc. klaras av!

Men menar ni att JAK banken ger lån till fok med mindre bra kreditvärdighet! Jag trodde dom lånade ut mot typ all säkerhet som gick att få!

Admin sa...

Lyxnisse: Jag måste säga att det låter vanvettigt att planera att låna för att köpa en ny motorcykel.

Ni kommer klara att spara till ert bröllop, det är jag säker på, så det är klart du kan spara ihop till motorcykeln också. Tror du inte?

Lyxnisse sa...

Hej Finanskvinnan,

Jag sa att jag funderade på att köpa en motorcykel om två år och tanken föll mig att ifall jag inte hade lyckats spara ihop till hela summan så kunde man fylla ut det sista med ett JAK-lån utan att känna sig helt idiotisk med tanke på att man då sparar samtidigt istället för att betala ränta!

Men efter att ha läst lite mer om JAK så kommer jag inte att göra det, inte för att det verkar dåligt utan mest för att deras administrativa kostnader blir för dyrt på ett så litet lån!

Och ja klart jag ska kämpa för att spara ihop pengarna istället!

Admin sa...

Lyxnisse: Någon orsak till att du vill ha den om exakt 2 år? Ett alternativ är ju att kanske vänta med ett köp 2,5 eller 3 år om du inte hunnit spara ihop allt till dess.

I vilket fall är det ju inte "nu" det är frågan om, utan om en ganska lång tidsperiod.

Lyxnisse sa...

Hej igen Finanskvinnan,

Anledningen till 2-års gränsen är nog mest att det kändes som ett rimligt mäl för att hinna spara ihop till den motorcykeln som jag nu vill ha! Men det är ju inget som säger att jag egentligen vill ha samma maskin om två år, och står jag hos handlaren och hittar ett alternativ som jag anser vara bättre och det fattas 10.000:- så anser jag mig faktiskt ha en så bra ekonomi så jag kan ta den friheten att låna dom pengarna tillfälligt!

Det var i den tanken jag tänkte att JAK-Kanske var ett bra alternativ!

Å andra sidan så kan jag säkert få en motorcykel handlare att skriva en faktura på 60 dagar och då kan jag ganska enkelt prioritera upp den betalningen och få ihop 10.000:- på dom 60 dagarna utan ränta eller avgifter och ändå kunna hämta ut hojen när jag vill! 2 månader har ju ganska stor betydelse på en så kort säsong som det är i Sverige så då är ju risken att det istället lika gärna blir 3 år som man får vänta och just nu känns det för länge!

Men som sagt va framtiden får utvisa vad som händer! Om två år så kanske jag istället använder pengarna till en bra investering!

Jag kan ju dock säga att båda motorcyklarna som jag har haft har jag importerat från Tyskland och sålt efter ca 1 år med vinst! Även inräknat försäkrings kostnader och service! Så än så länge så har min hobby inte kostat några pengar mer än dom som jag eventuellt har förlorat för att jag inte använt dom till investeringar!

Men så kan man ju inte tänka heller för då skulle man ju aldrig unna sig något roligt! Eller?

Admin sa...

Lyxnisse: Då förstår jag hur du tänker. Nej, faktiskt kan man inte tänka som att man "förlorat" pengarna för att man inte investerat dem. Det är ju nämligen inte alls säkert att man skulle gått med vinst.

Däremot är det klart att det inte skadar att spara samtidigt som man köper prylar, men det verkar ju ni ha under kontroll.